. (1392). خوانش اسطورهای حکایت «کشتنِ بهرام اژدها را و گنج یافتن» در هفت پیکر-دکتر محمد بهنامفر-مصطفی ملکپایین. پژوهشهای ادبی, 10(40), 39-62.
. "خوانش اسطورهای حکایت «کشتنِ بهرام اژدها را و گنج یافتن» در هفت پیکر-دکتر محمد بهنامفر-مصطفی ملکپایین". پژوهشهای ادبی, 10, 40, 1392, 39-62.
. (1392). 'خوانش اسطورهای حکایت «کشتنِ بهرام اژدها را و گنج یافتن» در هفت پیکر-دکتر محمد بهنامفر-مصطفی ملکپایین', پژوهشهای ادبی, 10(40), pp. 39-62.
. خوانش اسطورهای حکایت «کشتنِ بهرام اژدها را و گنج یافتن» در هفت پیکر-دکتر محمد بهنامفر-مصطفی ملکپایین. پژوهشهای ادبی, 1392; 10(40): 39-62.
خوانش اسطورهای حکایت «کشتنِ بهرام اژدها را و گنج یافتن» در هفت پیکر-دکتر محمد بهنامفر-مصطفی ملکپایین
حکایتهای هفتپیکر نظامی، نظمی ساختاری در پیرنگ و محتوا دارد؛ اگرچه شیوه روایتِ آنها خطی است، بخشهای بیشتر این حکایتها از نظر نمادپردازیِ اسطورهای ساختار یگانهای دارد. زمینه، گرهافکنی و گرهگشایی این حکایتها در بیشتر موارد، بازتاب شکلی اسطورهای است؛ بدین شیوه که طرحِ هر بخش از این حکایتها با بیان و محتوایی نمادین و متناسب با روح آن بخش همراه است.
در این پژوهش کوشش شد با استفاده از کهنالگوهای مطرحِ یونگی و نظریه میتوسهای شکلدهنده اثر ادبی از نورتروپ فرای، خوانشی اسطورهای از حکایت منظومِ «کشتن بهرام اژدها را و گنجیافتن» در هفتپیکر عرضه شود. در پایان روشن شد، سه بخش ساختاری این حکایت نشانگر زمینه، گرهافکنی و گرهگشایی است که با نمادپردازی و فضاسازی شاعرانه، الگوی تکراریِ میتوسهای تابستان، زمستان و بهار را بازتاب میدهد. با توجه به این الگوها رُمانس، آیرونی یا طنز و کُمدی شکل ادبی هر بخش است. این شیوه از حکایتپردازی در بسیاری از متونِ ادبی سنتی فارسی دیده میشود.
امامی، نصرالله؛ مبانی و روشهای نقد ادبی؛چاپ سوم (با تجدید نظر).تهران: جامی، 1385.
امینی، محمدرضا؛ «تحلیل اسطوره قهرمان در داستان ضحاک و فریدون بر اساس نظریۀ یونگ»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز؛ دوره هفدهم، ش دوم (پیاپی34)، 1381.
باباخانی، مصطفی؛ «اسطوره در شناخت ادبیات»، فصلنامه علمی پژوهشی نقد ادبی؛ س3، ش11و12 (پاییز و زمستان 1389)، ص7 تا 32.
بری، مایکل؛ تفسیر مایکل بری بر هفتپیکر نظامی؛ ترجمه جلال علوینیا؛ تهران: نشر نی، 1385.
تایسن، لُیس؛ نظریههاینقد ادبی معاصر؛ ترجمه مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی؛ ویراستار: حسین پاینده؛ تهران: نشر نگاه امروز/ نشر حکایت قلم نوین، 1387.
ترقی، گلی؛ بزرگ بانوی هستی (اسطوره-نماد-صورازلی)؛ چ دوم، تهران: نیلوفر، 1387.
حسینی، مریم؛ (1391). «بنمایه آیینهای مهر و زرتشت در هفتپیکر نظامی»،جستارهای ادبی؛ ش 176، ص 95 تا120.
دزفولیان، کاظم و مصطفی ملکپائین؛ «کارکرد نماد در حکایتی از هفتپیکر»، کهننامه ادب پارسی؛ س سوم (1391)، ش اول، ص 47 تا 66.
رضاییدشتارزنه، محمود؛ «رستم اژدهاکش و درفش اژدها پیکر»، فصلنامه پژوهشهای ادبی؛ س 6 (1388)، ش24، ص 53 تا 79.
ستاری، جلال؛ جهان اسطورهشناسی؛ چ دوم، تهران: نشرمرکز، 1381.
شایگانفر، حمیدرضا؛ نقد ادبی (معرفی مکاتب نقد همراه با نقد و تحلیل متونی از ادب فارسی). چ سوم. تهران: انتشارات دستان، 1386.
شمیسا، سیروس؛ نقد ادبی؛ چ سوم از ویرایش دوم، تهران: نشر میترا، 133.
شوالیه، ژان و آلن گربران؛ فرهنگ نمادها (اساطیر، رؤیاها، رسوم، ایماء و اشاره، اشکال و قوالب، چهرهها، رنگها، اعداد)؛ ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی؛ دوره5جلدی، چ سوم، تهران: انتشارات جیحون، 1388.
یاحقی، محمدجعفر و سمیرا بامشکی؛ «تحلیل نماد غار در هفتپیکر نظامی»، مجله پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان؛ دوره جدید، ش4 (1388)، ص 43 تا 58.
یاوری، حورا؛ روانکاوی و ادبیات: دو متن، دو انسان، دو جهان: از بهرام تا راوی بوفکور؛ تهران: سخن، 1386.
یونگ، کارل گوستاو؛ چهار صورت مثالی؛ ترجمه پروین فرامرزی؛ مشهد: آستان قدس رضوی، 1368.
ــــــــــــ؛ تحلیل رؤیا؛ ترجمه رضا رضایی؛ تهران: نشر افکار، 1377.
ــــــــــــ؛ انسان و سمبلهایش؛ ترجمه محمود سلطانیه؛ چ ششم، تهران: جام، 1386.
ــــــــــــ؛ روانشناسی ضمیر ناخودآگاه؛ ترجمه محمد علی امیری؛ چ پنجم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1387.
Vries, Ad de; Dictionary Of Symbols and Imagery; North-Holand, 1976.
Cirlot. J.E; A Dictionary Of Symbols; Translated from Spanish Jack Sage; London: Routledge and Kegan Paul, 1973.